tisdag 8 november 2011

En liten text om mina tankar kring bilddidaktik


Min uppfattning kring didaktik är läran om hur man lär ut, enkelt uttryckt. Lars-Åke Kernell skriver i sin bok, Att finna balanser om tre olika begrepp inom ämnesdidaktiken som han framställer som kompetenser.
Identitet, att känna till ämnets identitet, vad är det som kännetecknar ämnet? Legitimitet, handlar om varför eleverna läser detta ämne, varför har ämnet en egen kursplan och slutligen Prioritet, som innefattar förmåga att prioritera, vad och hur prioriterar man. (Kernell. 2010 s. 82-83)
Dessa tre kompetenser menar jag i allra högsta grad kan överföras till bilddidaktik.
Vad kännetecknar bilden, varför är den granskad eller betydelsefull. Slutligen vad och hur pratar man om bilden.
Det viktiga som pedagog när man undervisar kring bild är att man breddar ordet bild, då det ofta tolkas som målningar, konstverk eller något som eleven själv målat i detta sammanhang. Här är det viktigt att introducera media och till exempel reklambilder. Vår visuella värld måste lyftas och bildämnet är en utmärkt arena för detta ändamål. Som framtida lärare vill jag öka elevers förståelse kring bilder eftersom vi hela tiden överöses med dessa genom att bara leva. Jag vill tillsammans med elever kritiskt granska andras bilder men även att de ska kunna prata om sin egen bildframställning. Processen är en viktig del i bilddidaktiken och att få arbeta, utforska, tolka, granska och samtala om och kring bilder är grundläggande.

I dagens informationssamhälle har kunskap växt till sig på olika områden. Informationen är massiv och varje individ behöver en kunskapsbas att stå på för att kunna värdera informationen, sammanställa och dra egna slutsatser. Här kan bildämnet spela en betydande roll. Jag tror man måste bjuda in sociala medier och datorisera ämnet till viss del. Skolan ska inte stå emot trenden utan följa den.

Bildämnet är marginaliserat i skolan. Jag tror att det är nyttigt som bildlärare att vara medveten om det. Tittar man tillbaka på 1900-talet är det en ständig kamp som förs av bildlärare, som bland annat innefattat kampen om det fria skapandet. Idag handlar det om att få föräldrar, kollegor och elever att inse vikten av bildämnet. Många ser det som ett andningshål i ett späckat schema (Åsén. Varför bild i skolan?). 

Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar