Under min gestaltningsprocess, mitt examensarbete, har jag
undersökt estetiska lärprocessers kvalitéer genom konstnärlig undersökande
metod. Med avstamp i en kritik mot
skolan som alltför resultatstyrd har jag låtit processen leda. Jag har
problematiserat utifrån mig själv som elev i grundskolan men menar också att
samhället och högskolan formar och skapar resultatstyrt tänkande. Min väg framåt har bland annat varit genom de samtal som jag
spelat in, där jag utifrån mina egna tankar om skolan som institution
problematiserat den kritik som formats kring bedömning som resultat och produktstyrt. Estetiska
lärprocesser har jag undersökt som en motpol. Vidare har jag lagt tyngd på
upptäckandet och kunskapandet som sker längs med, i och genom kreativiteten. Därav har min intention varit att gå ifrån ett
resultatstyrt tänkande, där svaret på något vis redan finns, för att hänge mig
åt processarbetet. Nu när jag har hållit på ett tag med min gestaltningsprocess
ser jag mina inspelade samtal som verktyg där jag kunnat spela in mina tankar
för att sedan gestalta dessa.
Idag har jag åter varit på HDK och haft en sal till mitt
förfogande. Givetvis så strulade tekniken, salen gick inte att mörklägga och
jag har bara haft tillgång till en projektor. (Jag kommer få tillgångar till 3
projektorer dagen innan jag examineras… Svettigt)
![]() |
Här är ett exempel på hur tre projektorer kan användas. Jag har tänkt att mellan projektorerna och väggen kommer det så en bänk, en stol och mer än 1000 fjärilar. Bilden är hämtad från en blogg och visar Ai Weiweis konst Högen är solrosfrön, men jag visar den som exempel eftersom konstnären projicerat med flera projektorer. |
Ett sätt som jag hade velat göra är att ha en bänk och en
stol där fjärilar ligger på bänken och ut över golvet. De rörliga bilder projiceras
på stolen, bordet och väggen med ett ganska långt avstånd. Ljudet från läraren
loopas uppifrån. Sedan hade jag kunnat visa andra rörliga bilder närmare och
genom fjärilarna.
Genom detta sätt att ställa ut och visa är det min intention
att gestalta den hierarki som finns i skolan, i korridorer och klassrum. Det
maktspråk som finns inom skolans väggar bara en går in i byggnaden.
Detta förstärks ytterligare om jag skriver tydliga
instruktioner på tavlan hur man klipper en fjäril vilket då på något sätt problematiserar det
resultatstyrda bedömningen och maktordningen i skolan. Läraren berättar vad som ska göras
och detta betygssätts.
Hela tanken på att ställa ut verket som ovan beskrivits
skulle jag alltså testat idag. Men efter allt teknikstrul kommer jag behöva
återkomma till skolan på fredag. Mitt verk hade verkligen behövt ett mörkt rum!
Det som jag känner hade underlättat är att
veta vart jag ska ställa ut, nu när det är så nära inpå.
Jag provar lite olika idag men får inte riktigt till det.
Vidare har jag också haft svårt att se hur det faktiskt blir med fjärilarna på en bänk och vidare ut på
golvet, då mitt testande idag inte gav det resultat jag velat. Fjärilarna kom
inte till sin rätt och det är svårt att komma på hur jag ska projicera. Detta kan också bero på att jag inte fått det
mörkt och jag bara haft tillgång till en projektor som jag kan förflytta och en
som sitter fast i taket och som inte går att flytta.
Idag har jag också testat att projicera mina rörliga bilder på
varandra och på fjärilarna.
Jag provar återigen att projicera på fjärilarna. Detta blir enligt mig både effektfullt och lekfullt. |
Jag projicerar filmer på varandra... |
Projicerar genom fjärilarna... |
Som inspiration har jag tittat närmare på Tony Oursler, en konstnär som arbetar med att projicera på olika föremål.
![]() |
länk till bild |
![]() |
Länk till bild |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar