onsdag 25 januari 2012

Ny kursstart!!

Veckan har varit mycket händelserik och med förra veckans redovisningar fortfarande kvar i tankarna känns hela skolsituationen mer givande. Jag var mycket nöjd efter redovisningen av vårt grupparbete förra veckan. Det kändes som taket lyft ytterligare och att väsentliga tankar och frågor togs upp.
Veckan avslutades med Frida Kahlo på Göteborgs konstmuseum.  Häftigt att se denna storhet på riktigt. En färgtripp bak i tiden men som är högaktuell även idag, som den feministiska symbol hon är står hon inte längre i sin mans Diego Rivera skugga.

Kursen LBD 220 har startat med full fart. Veckan startades med en introduktion och härlig läsning av Lev Vygoskij. Vår lärare nämnde för oss att barn har svårt att överföra tankar till skriftspråk. Ska en femteklass skriva loggbok måste man till exempel vara där och stötta upp med idéer och teman.
Detta styrker även Lev Vygotskij i sin bok Fantasi och Kreativitet i barndomen. Han skriver att om man ber ett barn uttrycka det man precis talat om i skrift får man några fraser. Det litterära skapandet det vill säga, språkets skapande är det mest karakteristiska för skolan, jag tycker att det ska finnas glädje i att skriva men jag anser att som framtida lärare är det viktigt att anpassa skrivandet mer till eleven. Stötta och utmana på ett roligt sätt. Yngre barn har svårare att uttrycka sig i skrift när det gäller känslor och beskrivande av miljöer, men lättare att prata om det.
Kring detta tänker jag att betyg sätts idag i för låga åldrar, från årskurs 6. Eleverna måste känna motivation på annat sätt. Det är lärarna som ska motivera eleverna didaktiskt. Eleverna ska veta varför, hur och vad de gör. Vi pratade kring begreppet reflektion idag. Jag tror det är viktigt att inte allt man gör i skolan som elev bara läggs bort när man är klar, ofta med ett betyg som bara är där.
När jag läste boken Fantasi och kreativitet i barndomen kände jag igen mycket från min resa till Italien då jag studerade Reggio Emilia pedagogiken. Det är härligt att man ser så mycket av Vygotskijs tankar på HDK (Högskola för design och konsthantverk) men även i Reggio Emilia pedagogiken.



Lite av ett signum för Reggio Emilia förskolorna. Målad blomma på trensparant plast med klara färger.

Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar