Jag arbetar vidare på min gestaltning. Hur installationen
kommer ta form blir allt klarare. Mina inspelade samtal har jag använt som
verktyg, egentligen genom hela min gestaltningsprocess, från november till nu.
Genom dessa har jag problematiserat mina egna känslor, görandet och teoretiska
aspekter. Samtalen har för min process varit oerhört viktiga. Dock har jag
kommit fram till att de inte utgör en given plats i min installation. Jag ser
snarare att de begränsar mitt uttryck. Mycket för att det finns en tydlighet i
mina inspelade samtal. De är alla ganska informativa även fast en del mer känslosamma.
Men gemensamt för dem är att de inte
lämnar utrymme. Genom samtalen smalnar mitt verk av och jag anser själv att
samtalen begränsar uttrycket.
Nedan ligger några ljudfiler från mina inspelade samtal för att visa på exempel.
Dessa ljudfiler är ett urval av ett antal inspelade
samtal jag har med mig själv. Många av dessa samtal problematiserar min syn på
betyg i en resultatstyrd skola. Dessa tankar var också bakgrunden till att jag
ville undersöka estetiska lärprocessers kvalitéer i min uppsats som är en del
av detta examensarbete. De estetiska lärprocesserna undersöktes således som en
motpol till en resultatstyrd undervisning. För att förtydliga har alltså mina
ljudfiler fungerat som ett verktyg, en metod för att ta mig dit jag är idag i
min gestaltning. Genom dem har jag undersökt, skapat och låtit något komma ur
något som kommit ur något. Kreativiteten.
Jag ämnar således försöka uttrycka den känsla som elever
(utifrån mig själv som just elev för 15 år sedan) kan känna när en inte förstår
varför och hur man blir bedömd. Inte förstår sin lärprocess. Kunskapande måste väl handla om just det där
som man inte ännu vet om. Bortom det som står som resultat.
Jag har utgått från mig men är säker på att det finns elever
som känner som jag känt i bedömningsituationer. Känslan av obehag, att göra som man blir
tillsagd, att möta önskemålet som sedan visas i resultat. Det är den känsla jag
vill åt i min installation. En hierarki, en ordning, en makt, en auktoritet. I
allt detta finns eleven som bär tyngden på sina axlar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar