Estetiska lärprocesser
Läraren kommer in i
klassrummet. Hon bär på en stor och otymplig bok. Hon lägger ner den med en
duns på ett bord och ber eleverna komma närmare.
-
Jag har
varit i mina föräldrars gamla hus, säger läraren. Dom har en sådan där vind där
man förvarar allt möjligt gammalt. I helgen letade jag upp denna bok där. Ni
förstår, fortsätter hon, den är magisk.
Eleverna tittar
förväntansfullt på läraren. Hon borstar av boken med handflatan. Ett moln av
damm bildas.
-
Den
skriver det ni vill berätta. Och nu
börjar ett äventyr vi ännu inte vet slutet på.
Syftet med min gestaltning och uppsats är att
undersöka estetiska lärprocessers möjligheter. Detta kommer jag göra genom att
låta materialet föra mig framåt. Min utmaning är att befinna mig i ovisshet.
Bestämmer jag mig för vad jag ska göra utan att låta processen leda, då är jag
fast. Detta gör jag för att själv få känna det jag sedan kommer be eleverna göra
när jag kommer att undervisa ute på skolor.
Mitt första steg har varit att kartlägga forskningen
inom området estetiska lärprocesser. Ett begrepp vilket verkar vara modernt och
flitigt använt inom didaktiken. Men vad är det egentligen? Och vad innebär en estetisk lärprocess? Min
första upptäckt var att forskningsområdet är, eller åtminstone känns
gigantiskt. Efter första rundan på biblioteket kom jag hem med 9 böcker om
termen. Upplevelsen är att det är svårdefinierat och saknar konsensus. Vidare
är det ett begrepp som forskningen tagit sig an på flera olika vis. Nedan
följer några definitioner eller tolkningar som jag själv tyckte var tydliga.
Enligt Anders Burman (2014) kan
estetiska läroprocesser enklast beskrivas som processer där man lär sig något
nytt eller fördjupar sina kunskaper. Att se på lärandet som en öppen process
utan att veta vart den slutar har ett värde. Processer som utformas så kan
erbjuda både ny kunskap eller fördjupa den kunskap man redan har.
Kunskapsutvecklingen kan ske både i och genom konstformer som exempelvis bild,
musik, dans och litteratur. Det kommande
citatet belyser Anders Burmans förklaring av termen, estetiska lärprocesser:
”ett processuellt lärande som sker i och
genom det egna skapandet eller i mötet med konstverk av olika slag”
Bennyé D. Austring & Merete Sörensen (2006)
definition av begreppet estetiska lärprocesser:
”En estetisk
läroprocess är ett lärandesätt, varmed man via estetisk mediering omsätter sina
intryck av världen till estetiska formutryck för att härigenom kunna reflektera
över och kommunicera om sig själv och världen.”
Lena
Aulin-Gråhamn och Jan Thavenius (2003) beskriver estetiska lärprocesser bland
annat så här:
”Frihet för studenten att välja, och skyldighet att berätta,
gestalta och samtala.”
Vikten av reflektion har en
väsentlig roll, vilket tydligt framkommer inom fältets litteratur och
forskning. Fokus läggs på undersökande arbete där skapandeprocesser kombineras
med presentationer och reflektioner. Ett metaperspektiv kan antas då man
exempelvis ställer frågor om tolkningen. Eleverna kan reflektera över det de
själva gjort. Som lärare bör man skapa miljöer där kreativitet kan utvecklas så
att elever kan få möjlighet att pröva och utveckla tankar. Eleverna kan då
finna nya kunskaper eller fördjupa kunskaper (Burman 2014).
I gestaltningsprocessen kommer jag själv befinna mig
i estetiska lärprocesser. Jag kommer undersöka detta genom görandet samtidigt
som jag parallellt kommer arbeta med skolans styrdokument och läroplaner samt
med begreppet, estetiska lärprocesser utifrån
den forskning som finns. Detta kommer göras genom att testa olika sätt att
arbeta i och genom det konstnärliga i lärandeprocesser. Främsta anledningen är
att det är så jag vill arbeta med elever när jag är färdig bildlärare. Jag
kommer således testa projektinriktade uppgifter som jag kan tänka mig använda i
min undervisning.
Jag vill också längre fram problematisera vikten av
att elevers arbeten inte göms undan, i exempelvis mappar, utan istället visas upp efter slutförda
projekt. Som bildlärare kommer jag aktivt arbeta med att får delar av skolans utrymme för mina
elevers uttryck.
Källor:
Anders
Burman (Red) (2014:9) Konst och lärande –
Essäer om estetiska lärprocesser. Elanders, Stockholm
Austring, Bennyé D. & Sørensen, Merete (2006:107). Æstetik og læring, Grundbog om æstetiske læreprocesser. København: Hans Reitzel
Aulin-Gråhamn Lena (red) (2003:67). Rapporter om utbildning. Kunskap kompetens för ”kultur i skolan.Rapportnummer6/2003
Austring, Bennyé D. & Sørensen, Merete (2006:107). Æstetik og læring, Grundbog om æstetiske læreprocesser. København: Hans Reitzel
Aulin-Gråhamn Lena (red) (2003:67). Rapporter om utbildning. Kunskap kompetens för ”kultur i skolan.Rapportnummer6/2003
ser fram emot att se något visuellt nästa vecka!
SvaraRaderaLäst N:N