fredag 25 december 2015

25 december. reflektionsinlägg



Den 25 december

Sedan senaste inlägg har min uppsatsidé utvecklats ytterligare.
Jag har kastat idén om att få ut didaktiska verktyg som kan främja motivation och förståelse. Min upplevelse tillsammans med Beas, på senaste handledningen, var att mitt resultat föll platt. Jag hade bara kommit fram till det som redan stod i min tidigare forskning och teori. 

Skrik och panik 

Sedan dess har mitt liv fullständigt brakat samman. Kanske inte mitt liv så mycket som mitt psyke.. Jag har suttit med uppsatsen varje ledig minut. Dag som natt.
Men jag ser kanske en liten strimma av ljus, eller hopp. Uppsatsen har utvecklats och lägger nu mer fokus på vad min egen kunskapsprocess gett. Alltså ett ganska långt steg från ett mer resultatstyrt synsätt där fokus låg på att didaktiska verktyg skulle trilla ut på andra sidan. 

Inlägget blir inte särskilt långt. Måste skriva vidare på uppsatsen.
Jag försöker främst få ihop uppsatsens resultatdel utifrån allt mitt empiriska material inbäddat med  teori och reflektion över dessa. Dewey förespråkade att kunskap skapas genom praktisk handling och reflektion över densamma (Dimenäs, 2009). Jag har arbetet växelverkande empiri, teori och reflektion genom hela processen.

Ur min uppsats:

Efter att själv befunnit mig i skapande och undersökande arbete där estetiska lärprocesser uppstått, samt tagit del av den litteraturen kring estetiska lärprocesser, är jag övertygad att metakognitionen kan stärkas genom förhållningssättet.  Med fokus på processen istället för på resultatet är min uppfattning att fler och djupare kunskapsvägar synliggörs. Det blir inte en raksträcka in i mål utan snarare en kringlig och krokig väg, där undersökandet och förhoppningsvis nyfikenheten leder arbetet framåt. Som lärande, då du befinner dig i metaforen någonstans på vägen, är förståelsen för hur du lär väsentligt. 






Jörgen Dimenäs (2009:176) Lära till lärare, att utveckla läraryrket- ett vetenskapligt förhållningsätt och vetenskaplig metodik. Liber, Stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar