måndag 29 februari 2016

2016-02-29, inför handledning



Beskrivning

Vad och hur


I ett rum står en bänk och en stol centrerat och ensamma. Ljus är riktat mot dem, annars är det mörk i rummet. På bänken ligger en sax, linjal och blåa papper. Där ligger även en hög med klippta fjärilar. Nedanför bänken ligger det utspritt över golvet, klippta fjärilar.
I rummet står även en beskrivning på hur man klipper en fjäril ( Hade varit speciellt bra med en whiteboard-tavla eftersom jag vill efterlikna ett klassrum). 

Beskrivning
1.      Ta upp saxen och ett blått papper
2.      Vik papprets kortsida, 3,5 cm
3.      Ta upp en fjäril, använd den som mall
4.      Lägg fjärilen dubbelvikt mot papprets vikta kant och klipp ut fjärilen

Jag har klippt 800 fjärilar och insett att det är för få. Ska klippa minst lika många till.
Jag arbetar på mitt ljud och kommer loppa en lärares röst som pratar bedömning högt i en klass. Min intention är att ljudet ska komma uppifrån och spelas högt.  
”Anna har höjt sig, Kristoffer har sänkt sig, Viktor har höjt sig, Emelie har höjt sig, William har sänkt sig……osv. 

 



  

 

 

 

Varför


Ljud och ljus ska komma uppifrån för att min intention är att de ska gestalta den hierarki som finns i skolan. Hur betraktelsen sker i skolan.
Hela installationen gestaltar, lyfter och problematiserar resultatstyrd bedömning. Genom att jag bjuder in åskådare att delta, att sätta sig på stolen och klippa fjärilar vill jag med hjälp av ljud och ljus spegla tyngden på elevers axlar. Jag vill bjuda in betraktaren och väcka associationer och känslor. En upplevelse som inte helt berättar allt, eller det som är rätt eller fel. 

Jag vill också med mitt verk problematisera känslan av meningsskapandet i kunskapandet. I den sociokulturella teorin beskrivs meningsskapandet som väsentligt i lärandet och motivationshöjande.
Installationen är för mig det jag problematiserat under min gestaltningsperiod. Det är det jag pratat om i mina inspelades samtal och det jag också tog avstamp i och skrev om i min uppsats. Där undersökte jag en motsats till det jag själv varit med om. Utifrån den konstnärliga metoden undersökte jag estetiska lärprocesser. Detta gjorde jag genom konsten och om estetiska lärprocesser i litteraturen.  Installationen är det som kommit utifrån som kommit utifrån det kreativa. Då jag låtit processen leda. 

Inspiration.
Jag har tittat runt på konstnärer som bjuder in betraktaren. Jag har nämnt en del konstnärer i mina tidigare inlägg på bloggen. Robert Henke är en konstnär vars verk ofta omsluter betraktaren. ww.pinchplant.com/tag/robert-henke/. Han arbetar med ljud och ljus. Bilder nedan, Robert Henke.




 
Litteratur: 
Gärdenfors, Peter, lusten att förstå - Om lärandets villkor. Författarna och Natur & Kultur. Stockholm, 2010.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar