tisdag 1 mars 2016

2016-03-01



Efter handledning
Min plan är att fortsätta arbeta utifrån mina fjärilar. Jag kommer besöka HDK på fredag för att pröva olika sätt att projicera på olika föremål. En tanke jag har nu är att använda mig av fjärilarna även här och projicera på dessa. Men jag vet inte än. Måste pröva!!
Jag har lite olika tankar på hur jag ska göra min ljud och bild installation. Jag och Nike diskuterade på handledning nämligen frånvaron av mig själv i installationen. Där en idé är att använda sig av de bilder jag har på mig själv från dokumentären ”Skolan –en dokumentärfilm i åtta delar”.  Dessa kommer jag i så fall projicera. Jag har bokat en projektor och kommer använda mig av den på fredag när jag kommer till HDK för att testa mina idéer. 

Detta kommer jag att arbeta vidare med och pröva olika tillvägagångssätt:

-          Ljudelementen- lärarerösten (möjligvis mina inspelningar, sannorlikt kommer jag känna att dessa är ett verktyg en metod för att komma dit jag är nu och inte en synlig del i gestaltningen).

-          Bildelementen- bilder från dokumentärfilmen som jag kommer testa att projicera på olika vis för att få ytterligare dimensioner vilka kan förstärka uttrycket av tvång. Vilka kan gestalta det maktspråket som fanns och finns i skolans värld. 

-          Mina fjärilar, dessa kommer jag lägga ut och testa på olika sätt. 

-         Möjligtvis en bänk, stol och instruktioner för uppgiften ”att klippa en fjäril”. 

Jag leker med tanken att använda mig av fler än en källa för rörlig bild. Kanske att jag använder mig av två projektorer…
Bilder på detta kommer efter fredag.
Jag vill skapa ett rum där en träder in i en gestaltning och där betraktaren inte kommer undan. Ljud har därför en viktig funktion. Använder jag mig av min idé med bänk och en stol kan betraktaren välja att inte sätta sig. Därför bör betraktaren genom att bara närvara i salen få känna av den hierarkin som råder, maktstrukturen och hur betraktelsen sker i skolan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar