Efter handledning
Min plan är att fortsätta arbeta utifrån mina fjärilar. Jag
kommer besöka HDK på fredag för att pröva olika sätt att projicera på olika
föremål. En tanke jag har nu är att använda mig av fjärilarna även här och projicera
på dessa. Men jag vet inte än. Måste pröva!!
Jag har lite olika tankar på hur jag ska göra min ljud och
bild installation. Jag och Nike diskuterade på handledning nämligen frånvaron
av mig själv i installationen. Där en idé är att använda sig av de bilder jag
har på mig själv från dokumentären ”Skolan –en dokumentärfilm i åtta delar”. Dessa kommer jag i så fall projicera. Jag har
bokat en projektor och kommer använda mig av den på fredag när jag kommer till
HDK för att testa mina idéer.
Detta kommer jag att arbeta
vidare med och pröva olika tillvägagångssätt:
-
Ljudelementen- lärarerösten (möjligvis mina
inspelningar, sannorlikt kommer jag känna att dessa är ett verktyg en metod för
att komma dit jag är nu och inte en synlig del i gestaltningen).
-
Bildelementen- bilder från dokumentärfilmen som
jag kommer testa att projicera på olika vis för att få ytterligare dimensioner
vilka kan förstärka uttrycket av tvång. Vilka kan gestalta det maktspråket som
fanns och finns i skolans värld.
-
Mina fjärilar, dessa kommer jag lägga ut och
testa på olika sätt.
-
Möjligtvis en bänk, stol och instruktioner för
uppgiften ”att klippa en fjäril”.
Jag leker med tanken att använda mig av fler än en källa för
rörlig bild. Kanske att jag använder mig av två projektorer…
Bilder på detta kommer efter fredag.
Jag vill skapa ett rum där en träder in i en gestaltning
och där betraktaren inte kommer undan. Ljud har därför en viktig funktion. Använder jag
mig av min idé med bänk och en stol kan betraktaren välja att inte sätta sig.
Därför bör betraktaren genom att bara närvara i salen få känna av den hierarkin
som råder, maktstrukturen och hur betraktelsen sker i skolan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar