tisdag 15 mars 2016

2016-03-15 - Kort avslutande inlägg




Nu närmar det sig examination. Jag är klar och hoppas att all teknik kommer att fungera felfritt. 

Det finns en viss oro över att jag inte har med mina samtal i verket. Alltså att jag inte spelar upp dem. Jag vet själv att när jag laborerade och prövade mina inspelade samtal till mina rörliga bilder kändes själva uttrycket begränsat. På så vis att det begränsades till det som spelades upp från mina samtal. Därav har mina samtal blivit en del av min process och ett verktyg för att få ut mina tankar och funderingar om min egen skolgång, bedömning och resultatstyrt lärande parallellt med idag.  Vidare har dessa tankar istället gestaltats och för mig ser jag min installation som mer öppen nu än då mina inspelade samtal spelades upp. 

Det jag har gjort är således att jag arbetat med rummet. Min grundtanke är att betraktaren ska träda in i verket. Betraktaren kommer således bli en del av verket, i mellanrummen. Detta görs genom ljudet ovanifrån och projiceringar genom rummet.  Detta kan liknas vid det obligatoriska skolsystemet vi har. Man måste gå till skolan och som betraktare kommer du heller inte undan mitt verk. Du kan blunda, hålla för öronen eller vägra att gå in i salen. Detta återspeglar bara den verklighet vi har i skolan och de elever som inte vill.  
Eftersom mina samtal handlar om mig finns jag med i verket, både genom en flicka (rörlig bild) och mitt eget resultatstyrda tänkande som utmanats under gestaltningsprocessen. Det resultatstyrda är mina fjärilarna både i installationen och under processen.

Jag vill lyfta den hierarki, den maktdelning som finns bara en träder in i en skola. Den känsla som inne i byggnaden, i korridoren, i klassrummet. Detta görs bland annat genom att visuellt träda in i en korridor (rörlig bild) och genom lärarrösten.  Med stolen och bänken vill jag förstärka känslan av hur betraktelsen sker i skolan. Även fast eleven inte förstår varför gör de flesta eleverna uppgifter de blir tilldelade. 

För att se bilder på min process, se tidigare inlägg. Installationen sätts upp först i morgon och kan först då  lägga ut några bilder på den.  

Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar