måndag 7 mars 2016

2016-03-07


Under min gestaltningsprocess, mitt examensarbete, har jag undersökt estetiska lärprocessers kvalitéer genom konstnärlig undersökande metod.  Med avstamp i en kritik mot skolan som alltför resultatstyrd har jag låtit processen leda. Jag har problematiserat utifrån mig själv som elev i grundskolan men menar också att samhället och högskolan formar och skapar resultatstyrt tänkande. Min väg framåt har bland annat varit genom de samtal som jag spelat in, där jag utifrån mina egna tankar om skolan som institution problematiserat den kritik som formats kring bedömning  som resultat och produktstyrt. Estetiska lärprocesser har jag undersökt som en motpol. Vidare har jag lagt tyngd på  upptäckandet och kunskapandet som sker längs med, i och genom kreativiteten. Därav har min intention varit att gå ifrån ett resultatstyrt tänkande, där svaret på något vis redan finns, för att hänge mig åt processarbetet. Nu när jag har hållit på ett tag med min gestaltningsprocess ser jag mina inspelade samtal som verktyg där jag kunnat spela in mina tankar för att sedan gestalta dessa.

Idag har jag åter varit på HDK och haft en sal till mitt förfogande. Givetvis så strulade tekniken, salen gick inte att mörklägga och jag har bara haft tillgång till en projektor. (Jag kommer få tillgångar till 3 projektorer dagen innan jag examineras… Svettigt) 

Här är ett exempel på hur tre projektorer kan användas. Jag har tänkt att mellan projektorerna och väggen kommer det så en bänk, en stol och mer än 1000 fjärilar.  Bilden är hämtad från en blogg och visar Ai Weiweis konst  Högen är solrosfrön, men jag visar den som exempel eftersom konstnären projicerat med flera projektorer.
Ett sätt som jag hade velat göra är att ha en bänk och en stol där fjärilar ligger på bänken och ut över golvet. De rörliga bilder projiceras på stolen, bordet och väggen med ett ganska långt avstånd. Ljudet från läraren loopas uppifrån. Sedan hade jag kunnat visa andra rörliga bilder närmare och genom fjärilarna. 
Genom detta sätt att ställa ut och visa är det min intention att gestalta den hierarki som finns i skolan, i korridorer och klassrum. Det maktspråk som finns inom skolans väggar bara en går in i byggnaden.
Detta förstärks ytterligare om jag skriver tydliga instruktioner på tavlan hur man klipper en fjäril vilket då på något sätt problematiserar det resultatstyrda bedömningen och maktordningen i skolan. Läraren berättar vad som ska göras och detta betygssätts. 


 
Hela tanken på att ställa ut verket som ovan beskrivits skulle jag alltså testat idag. Men efter allt teknikstrul kommer jag behöva återkomma till skolan på fredag. Mitt verk hade verkligen behövt ett mörkt rum! Det som jag känner hade underlättat är att veta vart jag ska ställa ut, nu när det är så nära inpå.  

Jag provar lite olika idag men får inte riktigt till det. 


Vidare har jag också haft svårt att se hur det faktiskt blir med fjärilarna på en bänk och vidare ut på golvet, då mitt testande idag inte gav det resultat jag velat. Fjärilarna kom inte till sin rätt och det är svårt att komma på hur jag ska projicera.  Detta kan också bero på att jag inte fått det mörkt och jag bara haft tillgång till en projektor som jag kan förflytta och en som sitter fast i taket och som inte går att flytta.

Idag har jag också  testat att projicera mina rörliga bilder på varandra och på fjärilarna. 
Jag provar återigen att projicera på fjärilarna. Detta blir enligt mig både effektfullt och lekfullt.
Jag projicerar filmer på varandra...

Projicerar genom fjärilarna...

Som inspiration har jag tittat närmare på Tony Oursler, en konstnär som arbetar med att projicera på olika föremål. 
 länk till bild

Länk till bild

Bara tanken på att jag har tillgång till tre olika projektorer är kul, fast tiden är knapp. Men jag känner att jag hela tiden kommer framåt i mina tankar. Jag tycker själv att min intention med verket har öppnat upp och speglar min process och mitt arbetet under denna tid betydligt mer.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar